Persediaan Untuk Larian 10K Saya Yang Pertama

Acara larian bebas dan marathon telah menjadi trend di Malaysia dalam beberapa tahun ini. Semakin ramai yang mendaftarkan diri untuk acara-acara larian dan menyimpan senarai acara larian sepanjang tahun. Bukan itu sahaja, ramai yang sanggup membeli tiket kapal terbang dan bilik hotel untuk acara larian di luar negeri ataupun negara termasuk saya sendiri walaupun saya belum pernah lagi mengikut acara larian di luar negara 🙂 Saya akan berkongsi persediaan untuk larian 10K saya yang pertama dalam entri kali ini.

 

Larian 21K Kuching Marathon 2016

 

Acara larian pertama yang saya pernah ikut adalah Kuching Marathon pada bulan Ogos 2014. Saya daftar larian tersebut sebab kagum tengok rakan-rakan dalam facebook yang muatnaik gambar medal untuk larian Borneo International Marathon 2014 (BIM) di Kota Kinabalu. Saya daftar jarak 10K tanpa fikir panjang walaupun saya tidak dapat berlari secara berterusan selama seminit! Ya, memang stamina saya teruk. So, saya mengambil masa kurang 3 bulan untuk berlatih.

 

Persediaan untuk larian 10K saya yang pertama

 

Berlatih, berlatih dan berlatih

Ya, saya berlatih berlari setiap petang selepas daftar larian tersebut, waktu itu saya memang bersemangat dan pada masa yang sama risau tak dapat nak habiskan larian 10K. Pada permulaan, memang sangat susah kerana saya tidak dapat berlari berterusan tanpa henti walaupun seminit. Tapi saya tidak berputus asa. Cara saya melatih stamina, saya berlari tanpa henti dari tiang lampu pertama ke tiang lampu kedua, dan diikuti dengan berjalan kaki ke tiang lampu ketiga dan berlari lagi ke tiang lampu keempat dan ulangi benda yang sama untuk sehingga penghujung trek. Setelah ulangi cara tersebut selama beberapa hari, saya menambah tempoh berlari berterusan dengan berlari dari tiang lampu pertama ke ketiga, berjalan ke tiang lampu keempat dan diikuti berlari ke tiang lampu keenam, berjalan ke tiang lampu ketujuh dan seterusnya. Saya menambah tempoh larian berterusan sehinggalah saya mampu berlari 2 ke 3 kilometer tanpa henti.

Tips:

  • Jangan berlatih berlari di jalan raya, pilih tempat yang ramai orang seperti di taman ataupun jogging trek.
  • Sekiranya anda perempuan dan berlari seorang diri, pastikan berhenti sebelum gelap untuk keselamatan diri.
  • Telefon pintar sekarang mempunyai banyak aplikasi merekodkan larian yang menawarkan latihan persediaan marathon seperti nike apps dan lain-lain, ikut sahaja plan yang disediakan.

 

Contoh Aplikasi Larian

 

Jaga Pemakanan dan minum banyak air masak

Elakkan makanan yang berminyak dan makanan yang diproses, begitu juga dengan air yang bergas. Gantikan dengan minum air masak yang secukupnya. Banyakkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan, karbohidrat juga penting untuk membekalkan tenaga.

Tips:

Mengantikan minuman isotonik dengan Shaklee Performance Drink. Shaklee Performance Drink mampu menggantikan elektrolit dalam badan yang hilang semasa bersukan dan juga memberi tenaga kepada otot untuk memanjangkan tempoh latihan. Ia juga tidak bergas dan kandungan gula dalamnya adalah sangat rendah berbanding dengan minuman isotonik yang lain.

 

Shaklee Performance Drink

 

 


Rehat secukupnya

Pastikan badan mendapat rehat yang secukupnya untuk merehatkan otot, apabila otot tidak mendapat rehat secukupnya, risiko untuk mendapat kecederaan semasa latihan adalah tinggi.

 

Sehingga kini stamina saya masih lemah, namun saya berasa bangga kerana telah menyertai banyak acara larian sejak tahun 2014, dan bermula tahun lepas, saya telah memberanikan diri mendaftar half marathon (21K). Walaupun sehingga kini saya masih mengambil masa yang panjang untuk menghabiskan larian, namun saya selalu berpegang kepada quote di bawah:

 

 

Good Luck 🙂 🙂

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *